first

stop

Kísérő tanárok: Gulyásné Bakos Enikő, Tóth Kitti, Üveges Dániel

Résztvevők: a 13, 14 és 15. évfolyam diákjai

A hortobágyi kétnapos terepgyakorlatra 2016. szeptemberében került sor. Három személyautóval indultunk neki a közel két órás útnak. Edelényből Miskolcon keresztül, Tiszaújvárost és Balmazújvárost érintve értük el célállomásunkat, a Hortobágyi Nemzeti Park Látogatóközpontját. Itt tanárnőék megbeszélték a ránk váró programok részleteit, majd szállásunkra, a Hortobágy-Mátán található Fecskeház Erdei Iskolába mentünk. Nagy örömünkre, egy jól felszerelt, modern épületben, szép szobákban pakolhattuk le a csomagjainkat. Rövid pihenő után gyalogosan indultunk el az első program színhelyére, a Mátai Méneshez.

A Nyerges Presszótól induló, mintegy másfél órás pusztai foglalkozást a híres Pusztai Ötös bemutatója nyitotta meg. Öt fekete lovat irányított egy csikós a lovak hátán állva. Ezt követően szekérre ültünk és a pusztában megismerhettük a hagyományos legeltető állattartást rackanyájjal, szürkemarha gulyával, ménessel, mangalica kondával, bivaly gulyával. A csikós bemutató közben rácsodálkozhattunk a csikósok és lovaik közti tökéletes összhangra. A bátrabbak a lovaglást is kipróbálhatták.  Visszafelé megfigyelhettük a pásztorok viseletét, munkaeszközeit, munkájukat, és a pusztára jellemző pásztorépítményeket, a „guggon ülő” hodályt, a gémeskutat, a karámot, a vasalót. Mindenki nagyon élvezte a szekerezést.

Következett a Halastavi tanösvény bejárása. Ehhez újra autóba kellett ülni, mert a bemutatóterület a 33-as főközlekedési úton közelíthető meg negyedórás utazás után. A kisvasút állomásánál várt minket Váradi Péter, a Látogatóközpontnál korábban megismert fiatal túravezető. Vele jártuk be az 5 km hosszú tanösvényt. Megtudtuk, hogy az 1400 hektáros tóegység a nemzeti park legnagyobb összefüggő halastórendszere, ahol a mai napig extenzív haltenyésztés folyik. A védett halastavak legfontosabb értékének a gazdag madárvilágot nevezhetjük. A tavakat 1916-ban kezdték el építeni az úgynevezett Csúnyaföldön. A telep fénykorában a hortobágyi hal Amszterdam piacain is kapható volt. Mára sokat romlott a tavak szerkezete: helyenként elmocsarasodott, elnádasodott, átszakadtak a gátjai, de közben több, mint 300 madárfajt jegyeztek fel területén. Európa egyik legfontosabb madár-élőhelyévé vált. Mi is több tucat madárfajt figyelhettünk meg egy profi távcsőn keresztül. Volt ott hattyú, pásztormadár, gém, kócsag, daru is. Nagy élmény volt a megfigyelő tornyokba felmenni. Innét beláthattuk az egész tájat. Nagyon szép volt! Megnéztünk egy lehalászásra váró tavat is, ahol annyi hal zsúfolódott össze, hogy akár kézzel is kifoghattuk volna őket. Észre sem vettük, hogy milyen hamar eltelt az a két óra, amit itt töltöttünk!

Szállásunkra visszatérve már várt ránk a vacsora, aminek nagyon megörültünk, mert mindannyian megéheztünk a mozgalmas délután folyamán. Az este is jó hangulatban telt a kertben található hangulatos kiülőben.

Másnap egy kiadós villásreggeli után újabb izgalmas élmény várt ránk: szafaribusz jött értünk és vitt el minket a Hortobágyi Vadasparkba. Itt olyan állatfajokat mutattak be, amelyek korábban ezen a tájon éltek, de a civilizáció térhódítása miatt a területről kiszorultak, természetes körülmények között már nem találkozhatunk velük. Ilyen fajok például a vadlovak, a rekonstruált őstulok, a madarak közül a keselyűk és a pelikánok, illetve a puszta egykori ragadozói: a farkasok, a sakálok és a rókák. Mindezen fajok mellett természetesen bemutatásra kerültek a nemzeti parkban ma is vadon élő állatok, így láthattunk fehér, illetve fekete gólyát, nyári ludat, a hazánkban igen ritka íbiszfélék közül pedig batlát. A ragadozó madarakat a tekintélyt parancsoló réti sas képviselte. Legjobban a farkasok és a rókák látványetetése tetszett csoportunknak, itt időztünk a legtovább és sokunk fényképezte és videózta is az eseményt.

Hamarosan jött értünk a busz, hogy visszavigyen minket a szállásunkra, ahol egy kellemes meglepetés várt minket: egy jellegzetes pusztai ételt, a slambucot készítették el nekünk bográcsban! A lebbencstésztából és krumpliból álló egytálétel nagyon finom volt! Mint később megtudtuk, két diáktársunk közelben lakó rokonainak ajándéka volt ez az ebéd számunkra. Köszönjük Nekik!

Levezetésképpen mintát vettünk a talajból és az erdei iskola mellett feltörő termálvízből, hogy gyakorlati órákon bevizsgálhassuk azokat. Lejegyeztük a hőmérsékletet, páratartalmat, szélsebességet, megmértük a talaj pHját is, hogy jegyzőkönyvet készíthessünk.

Teli hassal, rengeteg élménnyel eltelve indultunk hazafelé. Mivel még egyikünk sem járt korábban ezen a vidéken, tettünk egy kis kitérőt a Hortobágyon keresztül Tiszafüred felé.  Így megláthattuk a Tisza-tavat és a poroszlói Ökocentrumot is. Harsány felől, az erdőn keresztül vezető hangulatos út végén csodás látvánnyal tárult elénk Miskolc. Hamarosan meg is érkeztünk Edelénybe.

Annyira jól éreztük magunkat, hogy már a hazaúton egy következő terepgyakorlat megszervezését tervezgettük.

Köszönetünket szeretnénk kifejezni Igazgatónőnek és iskolánk alapítványának, hogy anyagilag támogatták e kirándulás költségeit, lehetőséget biztosítva, hogy feledhetetlen élményeket szerezzünk!