first

last

start
stop

Szeptember 21-én a technikusi osztályok elhagyták a tantermeiket és tanáraik, Dobi László, Gulyásné Bakos Enikő és Üveges Dániel kíséretében gyakorlatra mentek. Idén már nem a jól megszokott Bódva-völgyi Madárvonulás Kutatóállomásra indultunk, hanem a hírhedt Esztramos-hegy lábánál fekvő településre: Bódvaszilasra. Itt az Alsó-Hegyi Zsombolyos Tanösvényt jártuk végig ősszel nyíló védett növényeket keresve.

Az uradalmi magtárnál megálltunk egy csoportkép erejéig, majd belevetettük magunkat a rengetegbe. Utunk során számos növénytársulást és karsztformát figyelhettünk meg és még szarvasbőgést is hallgathattunk. Felidéztünk az elmúlt évek tanulmányait azzal, hogy Dobi tanár úr növényeket mutatott, amiket fel kellett ismernünk. Például a kornistárnicsot, csalánlevelű harangvirágot, barkócaberkenyét, erdei iszalagot és rózsaszínű cickafarkat.  Beértünk egy karsztbokor erdőbe, ahol megfigyelhettük a terület jellemző növényfajait és csodálhattuk a kilátást.  Elértük a Macskatemplom nevű hatalmas mészkősziklát, amin megtaláltuk a bablevelű varjúhájat. Ennek a növénynek a virága eredetileg rózsaszínes, de itthon valamiért mégis fehér színben pompázik.

A sziklától pár lépésnyire a Pályi-kút nevű elapadt forrás található. Amíg ezen a területen legelő volt, addig a marhákat innen itatták. Hamarosan mellettünk egy elpusztult fenyőerdőt láthattunk, a talpunk alatt pedig bemohásodott ördögszántást. A tanösvény mindkét oldalát víznyelők, töbrök és zsombolyok kísérték.

Érintette utunk a magyar-szlovák határt is ami mellett  a Vecsembükki-zsombolyt néztük meg. Ez hazánk harmadik legmélyebb függőleges aknabarlangja.

A  Szabó-pallagra érve megtaláltuk, amit kerestünk, a Bükki Nemzeti Park címernövényét, a szártalan bábakalácsot. Ez a terület egy fátlan, fennsíki száraz gyep.  Innen nem messze volt a szabó-pallagi vadászház, ahol egy kicsit megpihenhettünk. Ez az épület az ’50-es évektől áll itt, ekkor élte a virágkorát. A terület vadakban gazdag, gímszarvas, vaddisznó, őz, róka és borz is él a környéken.  Sajnos ma már üresen és megrongálva áll a hajdan vadászok által sűrűn használt épület.  A visszavezető úton a Meteor-barlang mellett sétáltunk el. Mellettünk egy patak apró völgye futott, aminek a partján néhol páfrányok zöldellettek.

Jó „kis” túra volt! A közel 10 kilométeres távot öt óra alatt teljesítettük rövid pihenőket tartva! Örülünk, hogy egy új és számunkra ismeretlen terepet járhattunk végig!