first

last

start
stop

Iskolánk 41 diákból és kísérőikből álló csapata tanulmányi kiránduláson vett részt Lengyelországban. 2016.10.15-én pontban éjfélkor indultunk el Edelényből.  Amint átértünk a határon a kezdetbeli nyüzsgés megszűnt, tudtunk pihenni. Kétszer álltunk meg egy-egy benzinkúton, volt időnk kicsit megmozgatni az elzsibbadt tagjainkat majd reggelizni.

Fél nyolc előtt pár perccel értünk Auschwitzba, ami a legnagyobb német megsemmisítő- és koncentrációs tábor egyben, majd rövid várakozás után megérkezett az idegenvezetőnk, kaptunk fülhallgatókat és elindulhattunk.  Ez a tábor a holokauszt előkészítésének fontos eleme volt, körülbelül 1,1 millió embert öltek meg itt, akiknek körülbelül 90%-a zsidó volt.

Betekintést nyerhettünk abba, hogy milyen embertelen körülmények között éltek. Megrázó volt hallgatni a sok szörnyűséget, amit az ide érkezőkkel tettek. Belegondolni is borzasztó, hogy az itt kivégzettek közül minden harmadik ember magyar volt!  Az élmény sokkoló volt,  ennek ellenére mindenkinek ajánlom, ha egyszer lehetősége akad, ne habozzon és látogasson el ide!

Ezután Krakkóba mentünk, ami ma Lengyelország második legnépesebb városa, így érthető, hogy 1795-ig főváros volt. Itt megnéztük a Wawelt, a királyi várat, ami a Visztula partján fekszik egy kisebb dombon. A kilátás gyönyörű volt. J   A Wawelban található székesegyház nekünk magyaroknak is fontos, mert két magyar származású lengyel király is itt van eltemetve. Az egyik Szent Hedvig királynő, aki I. (Nagy) Lajos (magyar, majd 1370-től lengyel) király lánya, a másik Báthory István. Halála után őt is a krakkói Wawel katedrális altemplomában temették el.

A Wawelben tett látogatás után Krakkó főterére mentünk, ahol szabadidőt kaptunk. Nagyon hangulatos volt a sok árus, a kis boltok és az utcazenészek, valamint a táncosok. Szerencsére az idő is nekünk kedvezett, egész nap gyönyörű napsütés volt, és kellemes, nem túl hűvös őszi idő volt.

A haláltáborokban tett látogatás sok mindenben megváltoztatta a nézőpontomat a holokausztról és nagy hatással volt rám, valamint mindannyiunkra, akik részt vettünk kiránduláson.

Összességében nagyon tetszett a kirándulás, jól éreztem magam.